Friday, October 16, 2009

Isu Negara Islam...

Hak orang Bukan Islam?

Apabila berbicara mengenai Negara Islam, sudah tentu didalam fikiran kita terbayang mengenai penduduknya yang majoritinya beragama Islam dan pemipinnya terdiri daripada orang Islam. Namun begitu, ada dikalangan penduduk didalam Negara Islam ini terdiri daripada kalangan bukan Islam atau di sebut kafir.

Timbul persoalan bagaimana kedudukan mereka didalam Negara iSlam?? adakah mereka ditindas? dizalimi? atau diberi layanan seadilnya.?

Sebelum itu, mari kita soroti siapa mereka didalam Negara Islam. Orang bukan Islam didalam Negara Islam terdiri daripada 2 golongan :

1. Kafir Dzimmi: Iaitu mereka yang rela tunduk dan patuh kepada undang undang Negara
2. Kafir harbi: Mereka yang memusuhi orang Islam.


Golongan pertama merupakan golongan bukan Islam yang mematuhi perintah dan undang-undang Islam dilindungi dan diberi hak dan kebebasan didalam Negara Islam selagi mana mereka tidak mengancam pemerintahan Islam.Pemerintah Islam perlu melindungi mereka dari ancaman harta dan nyawa. Manakala golongan kedua merupakan golongan yang tidak perlu diberi perlindungan kerana mereka menentang islam.

Islam membicarakan hak-hak orang bukan Islam dalam negara Islam. Rasulullah SAW memberi amaran keras kepada umat Islam jika melakukan kekejaman terhadap orang bukan Islam yang mematuhi perlembagaan negara.

Kepimpinan Islam sering berteraskan kepada perundangan Allah dan Rasul. Oleh itu mereka boleh bertolak ansur dengan masyarakat bukan Islam dalam hal ehwal berkaitan dengan urusan keduniaan dan kebendaan.

Masyarakat bukan Islam diberi perlindungan di negara Islam jika mereka menghormati dan memahami sensitiviti orang Islam dalam hal ehwal tradisi dan keagamaan. Umat Islam diharamkan menceroboh rumah ibadat orang-orang bukan Islam dan memaksa mereka mengamalkan budaya dan tradisi agama Islam.

Begitulah adilnya Islam dimana golongan bukan Islam juga diberi layanan yang sebaik-baiknya selagi mana mereka tidak menentang Islam.

1 comments:

DEEN said...

Islam adalah agama yg bgtu menitikbrtkan tntng keamanan sejagat di dunia ini. oleh itu bg mreka yg tidak memusuhi agama islam patut mendpt perlndungan yang sewjrnya selagi mrka tak memushi agama suci ini.

 
Blogger Templates by Wishafriend.com