Friday, October 9, 2009

Isu Pendidikan Anak-anak


Isu pEndidikan anak-anak…

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!” [As-Shafaat :100]

Kenapa mengejar ilmu dunia sedangkan ilmu ukhrawi diketepikan?

Sabda Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:“Apabila mati anak adam, maka putuslah segala amalannya kecuali tiga perkara: sedekah yang berkekalan kegunaannya, anak salih yang mendoakannya dan ilmu yang dimanfaatkan.

Apabila diteliti hadis Nabi s.a.w berkenaan, apabila mati anak Adam, segala amalannya terputus kecuali beberapa perkara termasuklah anak soleh yang mendoakannya..

Anak yang soleh lahir dari didikan yang sempurna oleh Ibu-bapa yang melengkapi kehidupan anaknya dengan ilmu ukhrawi yang mencukupi. Anak yang lahir diibaratkan seperti kain putih yang suci dan ianya dicorakkan oleh ibu dan bapanya.

Apabila ditinjau di era globalisasi ini, atau lebih dikenali dengan dunia tanpa sempadan…Sememangnya semua ibu bapa menginginkan anak yang cerdik, pintar, bijak dan seterusnya berjaya dalam akademik. Terutama dalam situasi sekarang apabila dunia seolah-olah terlalu mengiktiraf golongan yang cerdik pandai. Ibu bapa berlumba-lumba agar anak lebih cepat pandai membaca, menulis, mengira,seawal mungkin. Kebanyakannya lebih mementingkan pendidikan yang semata-mata untuk membolehkan anak-anak apabila dewasa kelak dapat bersaing dengan yang lain untuk merebut kerjaya yang professional. Maka ibu-bapa lebih sibuk mendaftarkan ana-anak dikelas tuisyen matematik, sains, bahasa ingerish. Mankala ilmu ukhrawi seperti agama kelas fardhu ain, atau kelas mengaji diketepikan.

Apabila kurangnya pendidikan atau tarbiah agama didalam diri ana-anak maka sukarlah untuk membentuk diri mereka menjadi anak yang baik yang taat kepada perintah Allah dan ibu-bapanya. juga menjadi anak soleh yang boleh mendoakan ibu-bapanya apabila mati kelak.

seorang anak yang soleh dapat menjadi sebuah permata yang sangat indah. Seperti Nabi Ismail terhadap Nabi Ibrahim, ketika Nabi Ibrahim berkata, “Wahai Anakku, sesungguhnya aku bermimpi bahwa aku menyembelihmu, bagaimana pendapatmu? Wahai ayahku, lakukanlah apa yang diperintahkan kepadamu, dan niscaya engkau akan mendapatiku termasuk orang orang yang bersabar.”

Lihatlah bagaimana jawapan dari anak yang soleh kepada ayah yang soleh, padahal mereka berdua diperintahkan untuk mengerjakan suatu hal yang sangat berat. Demikianlah kisah dari keluarga yang soleh, apabila seorang anak telah dijadikan sebagai seorang yang soleh oleh Allah, maka hal tersebut mungkin akan menjadi sebab baiknya kedua orang tuanya, tetapi apabila anak tersebut jelek, mungkin hal tersebut akan menjadi sebab kekafiran kedua orang tuanya.Semaikan pendidikan agama yang utuh ke dalam jiwa anak-anak kita agar kita akan menjadi ibubapa yang bahagia.

0 comments:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com