Friday, October 16, 2009

Isu penuntut islam di IPT

SAkit Mata!!!

“Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. telah melaknat orang lelaki yang meniru pakaian perempuan dan orang perempuan memakai pakaian lelaki” (H.R. Abu Dawud) (Riadhus Solihin, Jilid 2, ms491).

Kewujudan lelaki lembut atau Mak Nyah di institut pengajian tinggi semakin hari semakin menjadi-jadi. Fenomena Mak Nyah ini merupakan salah satu penyakit mental yang disebabkan oleh faktor dalaman seperti hormon dan pendidikan awal dan faktor luaran seperti pengaruh persekitaran. Penyakit ini semakin menular di kalangan generasi belia hari ini khususnya di kalangan siswa IPT seluruh negara. Sekiranya anda bertanya kepada siswa-siswi hari ini, mereka akan mengesahkan kewujudan kelompok Mak Nyah di dalam komuniti IPT di seluruh negara. Kuantiti kelompok ini akan menjadi lebih besar Jika tiada tindakan dikenakan.
Di IPTA atau menara gading gejala lelaki lembut, pondan ini adalah serius. Dan, di kampus, mereka menjadi perhatian apabila mereka berkumpul. Tiba-tiba sahaja suasana sunyi boleh menjadi gamat. Kita yang melihat, kegelian sampai mahu muntah hijau. Sudahnya, kita masih bertanya, siapakah yang patut disalahkan? Ibu bapakah? Atau individu itu sendiri atau rakan sebaya atau kecenderungannya.??

Lebih malang lagi apabila golongan ini adalah daripada seagama dengan kita, agama Islam. Fenomena ini seumpama barah yang semakin membesar di dalam masyarakat yang mana sekiranya tidak ditangani dengan bijak akan merosakkan nilai-nilai kemanusiaan sebenar. Fenomena ini seharusnya didepani serta ditangani dengan bijak dan bukannya dibiarkan tengelam timbul tanpa ada satu penyelesaian yang konkrit sebagai penawarnya.

Walaupun golongongan mak nyah ini menuntut di institusi pengajian tinggi yang rata-ratanya cemerlang dari segi akdemiknya namun tidak semestinya cemerlang dari segi akademik itu cemerlang dari segi sahsiahnya. Adalah menjadi tanggungjawab kita sesama manusia untuk mencegah kemungkaran. Golongan mak nyah ini ternyata boleh memporak perandakan nilai-nilai murni dalam kehidupan masyarakat dan seterusnya mendatangkan kemurkaan Allah s.w.t. Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga…!

1 comments:

DEEN said...

Ya allah pe la nk jd ng gang2 depa nie..
sepatutnya kita ptut bersyukur diatas nikmat kurnian allah swt..
jgnlah nk berubah2 kejadianNYA yang telah dijdikan sebaik2 kejadian.

 
Blogger Templates by Wishafriend.com