Saturday, October 10, 2009

Isu Undang-undang Islam

Islam adalah satu agama yang mengambil berat dalam semua perkara kedunian dan akhirat. Di antara perkara penting yang menjadi pertimbangan dalam ajaran Islam ialah Hukum Jenayah.

Perundangan didalam Islam menitikberatkan soal hubungkait antara manusia dan Allah dan manusia sesama manusia.Peraturan-peraturan yang ditetapkan di dalam Al Quran adalah suatu kemestian untuk dilaksanakan oleh para manusia yang beriman denganNya.Oleh kerana itulah,Islam menjaga agama, diri, akal , keturunan, maruah dan harta benda. Demi menjaga 6 perkara tersebut, maka Allah menetapkan Hukum Hudud, Qisas dan Diyat dan Takzir yang wajib dilaksanakan demi kesejahteraan manusia sejagat.
Hukum Hudud.

Hukum hudud adalah hukum yang telah ditetapkan oleh syarak kadar dan ketentuannya melalui Al Quran dan diterangkan oleh As Sunnah nabi SAW.

Firman Allah S.W.T;
Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.
QS. al-Isra' (17) : 32


Jenayah zina adalah salah satu penodaan keatas maruah dan kesucian seseorang manusia.

Jenayah ini ada 2 hukuman

i- Rejam sampai mati.

Hukuman ini dikenakan kepada penzina yang sudah berkahwin

ii- Sebat 100 kali

Hukuman ini dikenakan kepada mereka, lelaki dan perempuan yang belum berkahwin.


Secara teorinya, menampakkan suatu kekejaman kepada manusia, namun syariat Islam memandang kepada suduk penjagaan kesucian dan kemurnian ketururan dan maruah seseorang yang tidak boleh dinodai dengan kotornya hubungan secara tidak halal ini.

Zina akan merosakkan diri, keluarga, masyarakat dan seterusnya negara. Dari amalan haram ini akan melahirkan syakhsiah yang rosak dan anak-anak yang tidak mengenal bapa.

Maka, ia akan berkait langsung dengan kesucian keturunan dan akan bercampur gaul masyarakat antara zuriat yang halal dan haram.

1 comments:

DEEN said...

errmmm lksanakanlah hukum2 allah dimuka bumi ini demi menjamin keamanan dan memberi pngjaran kpd semua

 
Blogger Templates by Wishafriend.com